Tags

, , , , , , ,

Un nou expozeu despre Maica Tereza arată că ea – şi Vaticanul – sunt chiar mai rău decât credeam

publicat în limba engleză la: http://whyevolutionistrue.wordpress.com/2013/03/05/a-new-expose-on-mother-teresa-shows-that-she-and-the-vatican-were-even-worse-than-we-thought/

traducere în limba română de magicInsights

Mai întâi a doborât-o Christopher Hitchens, apoi am aflat că toată credinţa ei nu era atât de puternică pe cât credeam, iar acum iese la iveală un nou studiu de la Université de Montréal, care pare să distrugă complet zdrenţele care au mai rămas din reputaţia Maicii Tereza. Ea a fost câştigătoarea premiului Nobel pentru pace în 1979, a fost canonizată şi urmează să ajungă sfântă – şi e admirată în toată lumea. După cum remarcă Wikipedia:

[Ea a fost] numită de 18 ori în sondajul anual al Gallup pentru cel mai admirat om ca una din cele zece femei din lume pe care americanii o admiră cel mai mult. În 1999, un sondaj desfăşurat printre americani o clasa pe primul loc în Lista Gallup a celor mai admiraţi oameni ai secolului 20. În acel sondaj, ea a depăşit cu mult toate celelalte variante de răspuns oferite şi s-a clasat pe locul întâi în toate principalele grupuri demografice, în afară de categoria celor foarte tineri.

Criticile la adresa lui Agnes Gonxha de când a fost sanctificată se intensifică de multă vreme. Eu nu le cunoşteam înainte să citesc cartea lui Christopher Hitchens, inteligent intitulată  The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice [Poziţia misionarului: Maica Tereza în teorie şi practică], care m-a tulburat profund. Cartea este o polemică cum numai Hitchens ştie să facă şi, deşi faptele prezentate erau surprinzătoare, el n-a fost niciodată dat în judecată, iar acuzaţiile lui nu au fost niciodată respinse – şi nici măcar dezminţite. (Puteţi citi fragmente aici şi aici, dar eu vă sfătuiesc să citiţi cartea.) În lumina acelor idei, am acceptat-o pe Maica Tereza ca fiind o persoană cu defecte profunde.

În secţiunea de „critici” a biografiei ei, Wikipedia rezumă oprobriul crescând în legătură cu extrema ei iubire pentru suferinţă (adică, pentru suferinţa „pacienţilor” ei), cu refuzul ei de a le asigura îngrijire medicală corespunzătoare, cu asocierea ei (şi finanţarea ei de către) personaje dubioase şi cu modul în care îşi trata călugăriţele.

Acum urmează să apară un document (încă nu a fost publicat online) care se pare că este revizuit de comunitatea ştiinţifică şi care extinde lista abuzurilor Maicii Tereza. În afară de cazul în care credeţi că e vorba de vreo modă în curentul ateist, rezumatul de mai jos este extras dintr-un comunicat oficial de presă transmis de Université de Montréal.

Mitul de altruism şi generozitate care o înconjoară pe Maica Tereza este disipat într-un material scris de Serge Larivée şi Genevieve Chenard de la Catedra de Psihoeducaţie a Universităţii din Montreal şi de Carole Sénéchal de la Facultatea de Educaţie a Universităţii Ottawa. Documentul va fi publicat în ediţia din martie a jurnalului Studii în Religion/Sciences religieuses şi este o analiză a scrierilor publicate despre Maica Tereza. La fel ca jurnalistul şi autorul Christopher Hitchens, care este citat pe larg în analiza lor, cercetătorii ajung la concluzia că imaginea ei venerată – care nu rezistă la analiza faptelor – a fost inventată, iar canonizarea ei a fost orchestrată de o campanie eficientă de relaţii media.

„Căutând documentaţie despre fenomenul altruismului pentru un seminar de etică, unul dintre noi a dat peste viaţa şi munca uneia dintre femeile cele mai celebrate ale Bisericii Catolice, care acum face parte din imaginaţia noastră colectivă – Maica Tereza – al cărei nume real era Agnes Gonxha”, spune profesorul Larivée, care a condus cercetările. „Descrierea era atât de extatică, încât ne-a stârnit curiozitatea şi ne-a împins să căutăm mai multe.”.

Ca urmare, cei trei cercetători au adunat 502 documente despre viaţa şi munca Maicii Tereza. După ce au eliminat 195 de duplicate, au consultat 287 de documente pentru a îşi efectua analiza, acestea reprezentând 96% din literatura disponibilă cu privire la fondatorul Ordinului Misionarilor Carităţii (OMC). Constatările disipează mitul Maicii Tereza.

În articolul lor, Serge Larivée şi colegii săi citează şi o serie de probleme de care Vaticanul nu a ţinut seama în procesul de canonizare al Maicii Tereza, cum ar fi „modul mai degrabă dubios în care se îngrijea de bolnavi; contactele ei politice dubioase, managementul ciudat al sumelor enorme de bani pe care le primea, precum şi punctele ei de vedere exagerat de dogmatice, îndeosebi cu privire la avort, contracepţie şi divorţ.”.

Comunicatul anunţă trei tipuri de acuzaţii împotriva maicii Tereza şi a suporterilor ei (citatele sunt directe şi nu mă deranjează să citez extensiv, de vreme ce e vorba de un comunicat de presă):

1. Femeia era îndrăgostită de suferinţă şi pur şi simplu nu avea grijă de cei care veneau la ea, dintre care mulţi căutau fără rezultat să obţină îngrijire medicală.

„La momentul morţii ei, Maica Tereza deschisese 517 misiuni în care erau primiţi săracii şi bolnavii, în peste 100 de ţări. Misiunile au fost descrise drept „case pentru muribunzi” de către doctorii care au vizitat câteva din aceste facilităţi în Calcutta. Două treimi din oamenii care veneau la aceste misiuni sperau să găsească un doctor care să îi trateze, iar cealaltă treime zăceau şi aşteptau să moară, fără să primească îngrijire corespunzătoare. Doctorii au observat o lipsă semnificativă a igienei, chiar condiţii necorespunzătoare, precum şi lipsa unei îngrijiri efective, alimentaţie nepotrivită şi absenţa analgezicelor. Problema nu este lipsa de bani – Fundaţia creată de Maica Tereza a strâns milioane de dolari – ci mai degrabă o anumită concepţie legată de suferinţă şi moarte. „Există ceva frumos în a îi vedea pe cei săraci cum îşi acceptă soarta, cum o suferă ca pe patimile lui Christos. Lumea câştigă foarte mult din suferinţa lor.”, a fost răspunsul ei la critici, citează jurnalistul Christopher Hitchens. Cu toate acestea, când Maica Tereza a cerut îngrijire paliativă, a beneficiat de ea într-un spital american modern.”

2. Era zgârcită când era vorba să îi ajute pe alţii, confisca banii donaţi pentru munca ei şi lua bani de la dictatori.

„Maica Tereza era generoasă cu rugăciunile, dar mai degrabă zgârcită cu milioanele fundaţiei ei când era vorba de suferinţa umanităţii. În timpul numeroaselor inundaţii din India sau după explozia unei fabrici de pesticide la Bhopal, ea a oferit numeroase rugăciuni şi medalioane cu Fecioara Maria, dar niciun fel de sprijin direct sau financiar. Pe de altă parte, n-a avut nicio problemă să accepte Legiunea de Onoare şi un grant de la dictatura Duvalier din Haiti. Milioane de dolari au fost transferaţi în diferite conturi ale MCO, dar cele mai multe dintre conturi erau secrete, spune Larivée. ‚Dată fiind zgârcenia în administrarea lucrărilor Maicii Tereza, am putea să ne întrebăm unde s-au dus milioanele de dolari donate pentru cei mai săraci dintre cei săraci?’”

3. A fost promovată deliberat de jurnalistul BBC Malcolm Muggeridge (un tovarăş de ideologie anti-avort), iar canonizarea ei s-a bazat pe miracole false.

”…În 1969, [Muggeridge] a făcut un film elogiu despre misionară, promovând-o şi atribuindu-i „primul miracol fotografic”, când acesta ar fi trebuit să fie atribuit noii serii de filme puse pe piaţă de Kodak. După aceea, Maica Tereza a călătorit prin lume şi a primit numeroase premii, inclusiv Premiu Nobel pentru pace. În discursul ei de acceptare a premiului, pe tema femeilor din Bosnia care erau violate de sârbi şi acum cereau să facă avort, ea a spus: ‚Simt că ceea ce distruge cel mai mult pacea în ziua de azi este avortul, pentru că este un război direct, o crimă directă – un omor direct efectuat de mama însăşi.’.

…După moartea ei, Vaticanul a decis să renunţe la perioada de aşteptare obişnuită, de cinci ani, pentru a deschide procesul de canonizare. [Nota autorului: După câte îmi amintesc, a durat doar un an.] Miracolul atribuit Maicii Tereza a fost vindecarea unei femei, Monica Besra, care suferea de dureri abdominale intense. Femeia a declarat că s-a vindecat după ce i-a fost pus pe abdomen un medalion binecuvântat de Maica Tereza. Doctorii ei aveau altă părere: chistul ovarian şi tuberculoza de care suferea femeia au fost vindecate de medicamentele pe care i le-au administrat ei. Cu toate astea, Vaticanul a tras concluzia că a fost vorba de un miracol. Popularitatea Maicii Tereza era atât de mare, încât ea devenise de neatins pentru populaţie, ceea ce deja o declara sfântă. „Ce ar putea să fie mai bun decât canonizarea urmată de sanctificare a acestui model, pentru a revigora Biserica şi a îi inspira pe credincioşi, mai ales într-o vreme în care bisericile sunt goale şi autoritatea romană este în declin?” se întreabă Larivée şi colegii săi.”

Toate acestea continuă, fundamentează şi extind criticile avansate de Hitchens.

Dar la sfârşitul comunicatului de presă, universitatea (şi, presupun eu că şi cercetătorii) oferă ceea ce eu percep a fi un dar complet pentru cei care ar putea fi descurajaţi de cele de mai sus. Citez direct:

Efectul pozitiv al mitului Maicii Tereza

În ciuda modului dubios al Maicii Tereza de a se îngriji de bolnavi glorificându-le suferinţa, în loc să le-o uşureze, Serge Larivée şi colegii săi arată şi efectul pozitiv al mitului Maicii Tereza: „Dacă imaginea extraordinară a Maicii Tereza transmisă în imaginaţia colectivă a încurajat iniţiative umanitare care sunt implicate în mod sincer în lucrul cu cei copleşiţi de sărăcie, putem doar să ne bucurăm. Este probabil ca ea să fi inspirat mulţi activişti umanitari ale căror acţiuni au uşurat cu adevărat suferinţa celor săraci şi au abordat cauzele sărăciei şi izolării fără să fie preamăriţi de mass media. Cu toate astea, prezentarea în mass media a Maicii Tereza ar fi putut să fie ceva mai riguroasă.”

„Ceva mai riguroasă”? E mult prea puţin spus!

Da, poate că efectul inspiraţional al muncii Maicii Tereza este o posibilitate teoretică, dar oare s-a întâmplat? Oare ordinul Maicii Tereza face ceva acum pentru a vindeca efectiv boala? Care e dovada că ea a inspirat oamenii să facă ceva ce altfel n-ar fi făcut? S-au găsit donaţiile pierdute?

Eu sunt curios (şi o să fiu puţin surprins) dacă, atunci când va fi publicat materialul, autorii vor furniza efectiv şi dovezi că Maica Tereza a avut un efect pozitiv substanţial, cu atât mai puţin un efect pozitiv net (nu uit munca ei împotriva avorturilor). Acest ultim fragment din comunicatul de presă este inclus, cred eu, pentru a pune stavilă criticilor inevitabile care vor veni de la Bill Donohue şi de la alte majorete catolice atunci când va fi doborâtă de pe piedestal o imagine religioasă atât de idolatrizată. Dar catolicii ar trebui să fie obişnuiţi cu asta!

Un lucru bun, în ciuda premiului, este că cei credincioşi nu vor putea să demită acest document la fel de uşor pe cum au putut să demită criticile lui Hitchens. („El e doar un ateu militant care îi urăşte pe toţi credincioşii.”). Aici e vorba de o lucrare revizuită de comunitatea ştiinţifică şi scrisă de cercetători într-un mediu academic, nu un articol scris din topor de un ateu cu păreri încăpăţânate.

Dacă există un lucru pe care ar fi trebuit să îl înveţe până acum catolicii, acela este că eroii lor adesea au picioare de lut. Dar asta nu e surprinzător, într-o credinţă care încurajează castitatea, reprimarea sexuală şi comportamentul autoritar. În Maica Tereza, ea şi-a găsit poate cea mai bizară formă de a înflori: o femeie care de fapt voia ca cei pe care îi ocrotea să sufere, pentru că asta îi aducea mai aproape de Iisus.

Eu am întâlnit-o o dată pe Maica Tereza: eram în acelaşi avion, iar când am ieşit din cabina de zbor economic, ea a apărut drept în faţa mea, ieşind de la clasa întâi. Nici măcar nu m-am întrebat de ce o femeie care predică smerenia zboară la clasa întâi, m-am simţit înălţat şi uluit, norocos că m-am întâlnit cu ea. Dar şi eu picasem la vraja mitului, iar asta era cu mult înainte să înceapă represaliile.

O să pun la dispoziţie şi documentul Montreal, când va fi publicat.

Advertisements