Tags

, , , , , , , , , , , ,

Publicat în limba engleză la: http://www.informationliberation.com/?id=8339

traducere în limba română de magicInsights

“Manipularea conştientă şi inteligentă a obiceiurilor şi părerilor structurate ale maselor este un element important în societatea democratică. Cei care manipulează acest mecanism nevăzut al societăţii constituie un guvern invizibil, care reprezintă adevărata putere a ţării noastre.”

“Noi suntem guvernaţi, minţile noastre sunt modelate, gusturile ne sunt formate, ideile ne sunt sugerate în mare parte de oameni de care nu am auzit niciodată. Acesta este rezultatul logic al modului în care este organizată societatea noastră democratică.” – Edward Bernays

SECOLUL SINELUI

Istoria nespusă a controlului maselor prin manipularea dorinţelor inconştiente

Lăudatul serial al lui Adam Curtis analizează apariţia sinelui atot-consumator pe fundalul dinastiei Freud.

Pentru mulţi actori din politică şi din sfera afacerilor, triumful sinelui reprezintă expresia supremă a democraţiei, în care puterea a trecut în sfârşit în mâinile poporului. Cu siguranţă că oamenii pot să simtă că ei au controlul, dar oare chiar aşa să fie? Secolul Sinelui spune povestea nespusă şi uneori controversată a dezvoltării societăţii de consum în masă în Marea Britanie şi în Statele Unite. Cum a fost creat sinele atot-consumator, de către cine şi în interesul cui?

În centrul acestei captivante poveşti de istorie socială se află dinastia Freud. Sigmund Freud, fondatorul psihoanalizei, Edward Bernays, care a inventat relaţiile publice, Anna Freud, devotata fiică a lui Sigmund şi stră-strănepotul lui Sigmund, Matthew Freud, guru al zilelor noastre în domeniul PR-ului.

Munca lui Sigmund Freud în domeniul bolborositor şi tulbure al subconştientului a schimbat lumea. Prin introducerea unei tehnici de sondare a minţii inconştiente, Freud a oferit instrumente utile pentru înţelegerea dorinţelor secrete ale maselor. Pe neştiute, munca lui a servit drept precursor unei lumi pline de trepăduşi politici şi moguli de marketing, precum şi convingerii societăţii că scopul suprem al omului este să caute satisfacţia şi fericirea.

Notă: Spectatorii ar trebui să citească şi Ludwig Von Mises, ‘The Anti-Capitalist Mentality [Mentalitatea anti-capitalistă]‘ pentru a echilibra elementele socialiste din acest film.

Filmul a fost produs de BBC, care este canalul de ştiri al guvernului britanic, astfel că el diminuează relele guvernului şi accentuează viciile lumii afacerilor. Duşmanul nu este capitalismul sau „consumul”, ci guvernul şi propaganda sa perfidă. Bunurile produse în masă îmbogăţesc societatea pentru că reduc perioada de timp necesară unei persoane ca să lucreze pentru a îşi satisface nevoile esenţiale. Propaganda guvernului perverteşte societatea, pentru că este folosită ca scuză pentru tot, de la războaie ucigaşe de agresiune şi până la impozitarea şi reglementarea oprimantă prin care este ucisă economia. Când o firmă îţi vinde ceva în mod voluntar, tu o să cumperi acel produs numai dacă crezi că produsul merită mai mult decât preţul pe care trebuie să îl plăteşti pentru el. Când guvernul îţi aruncă o propagandă, de fapt el îţi dă doar o scuză de a te supune uzului de forţă, prin care oricum te va supune, fie că îţi place sau nu. Cele două sunt foarte diferite, iar acest film face un deserviciu prin confuzia pe care o propagă. Acestea fiind spuse, este important să înţelegem propagandiştii care slujesc la a justifica crimele statului. Să vinzi cuiva un produs de care nu are nevoie cu adevărat nu răneşte pe nimeni; să convingi oamenii de un război de care nu au nevoie duce la uciderea a milioane de oameni şi distrugerea de societăţi întregi. – Chris, InformationLiberation

Maşina de fericire
Partea întâi

Unu: Maşina de fericire

Este povestea relaţiei dintre Sigmund Freud şi nepotul său american, Edward Bernays. Bernays a inventat profesia relaţiilor publice în anii 1920 şi a fost prima persoană care a folosit ideile lui Freud pentrua manipula masele. El a arătat corporaţiilor americane cum pot să facă oamenii să vrea lucruri de care nu au nevoie, legând în mod sistematic bunurile produse în masă de dorinţele inconştiente ale oamenilor.

Bernays a fost unul dintre principalii arhitecţi ai tehnicilor moderne de convingere a consumatorului în masă, folosind toate trucurile cunoscute, de la susţinerea produsului de către o celebritate şi extraordinare cascadorii de PR şi până la erotizarea motocicletei.

Cea mai notorie lovitură a lui a fost distrugerea tabu-ului femeii fumătoare, convingând femeile că ţigările sunt un simbol al independenţei şi libertăţii. Dar Bernays era convins că este vorba de mai mult decât un simplu mod de a vinde bunuri de consum. Era vorba de o nouă idee politică de control al maselor. Prin satisfacerea dorinţelor interioare iraţionale pe care le identificase unchiul său, oamenii puteau să fie făcuţi fericiţi şi astfel, să devină docili.

Acesta a fost începutul sinelui atot-consumator care a ajuns să domine lumea zilelor noastre.

A se vedea Ludwig von Mises, “The Noneconomic Objections to Capitalism” [Obiecţiunile non-economice împotriva capitalismului] şi “The Argument of Happiness” [Argumentul fericirii] pentru a echilibra propaganda din această secţiune.

Sociologia consimţământului
Partea a doua

Doi: Sociologia consimţământului

Emisiunea analizează modul în care cei aflaţi la putere în America de după război au folosit ideile lui Freud despre mintea inconştientă pentru a încerca să controleze masele.

Politicieni şi strategi au ajuns să creadă premisa subiacentă a lui Freud – că în adâncul tuturor fiinţelor umane se află dorinţe şi frici periculoase şi iraţionale. Ei erau convinşi că dezlănţuirea acestor instincte era ceea ce dusese la barbaria Germaniei naziste. Pentru a împiedica astfel de lucruri să se mai repete, ei s-au preocupat să găsească moduri de a controla acest duşman ascuns în mintea umană.

Fiica lui Sigmund Freud, Anna şi nepotul acestuia, Edward Bernays, au pus la punct nucleul filosofic. Guvernul SUA, marile companii şi CIA le-au folosit ideile pentru a dezvolta tehnici de administrare şi controlare a minţilor poporului american. Dar aici nu era vorba de un exerciţiu cinic de manipulare. Cei aflaţi la putere credeau că singurul mod de a face democraţia să funcţioneze şi de a crea o societate stabilă era prin reprimarea barbariei sălbatice care bântuia imediat sub pojghiţa de suprafaţă a vieţii normale americane.

În capul tuturor se află un poliţai: El trebuie distrus
Partea a treia

Trei: În capul tuturor se află un poliţai: El trebuie distrus

În anii 1960, un grup radical de psihoterapeuţi au combătut influenţa ideilor freudiene în America. Ei erau inspiraţi de ideile lui Wilhelm Reich, un elev al lui Freud, care se întorsese împotriva acestuia şi era urât de familia Freud. Acesta credea că sinele interior nu are nevoie să fie reprimat şi controlat, ci trebuie încurajat să se exprime.

Din aceasta a rezultat o mişcare politică ce căuta să creeze fiinţe noi, libere de conformismul psihologic ce fusese implantat în minţile oamenilor de sfera de afaceri şi de scena politică.

Această emisiune arată cum această mişcare s-a dezvoltat rapid în America prin mişcări de self-help precum seminariile din programul Erhard Seminar Training al lui Werber Erhard, ducând la apariţia irezistibilă a sinelui expresiv: Generaţia Eu.

Însă corporaţiile americane şi-au dat seama curând că acest nou sine nu era o ameninţare, ci reprezenta cea mai mare oportunitate a lor. Era în interesul lor să încurajeze oamenii să simtă că sunt indivizi unici şi apoi să le vândă moduri în care să îşi exprime acea individualitate. Pentru a face acest lucru, ele au apelat la tehnicile dezvoltate de psihoanaliza freudiană pentru a citi dorinţele lăuntrice ale acestui nou sine.

[InfoLib Note: Modul în care este portretizat Wilhelm Reich în acest film este complet greşit. Wilhelm Reich a fost un mare om – puteţi citi cartea lui “Listen, Little Man!” (Ascultă, micuţule!)]

Opt oameni sorb din vin la Kettering
Partea a patra

Patru: Opt oameni sorb din vin la Kettering

Episodul acesta arată cum politicienii de stânga, atât cei din Marea Britanie, cât şi cei din America, au recurs la tehnicile dezvoltare de lumea afacerilor pentru a citi şi a îndeplini dorinţele lăuntrice ale sinelui.

Atât Noii Laburişti, sub Tony Blair, cât şi Democraţii conduşi de Bill Clinton au folosit focus grupurile, care fuseseră inventate de psihanalişti, pentru a îşi recăpăta puterea. Ei s-au apucat să îşi modeleze politicile după dorinţele lăuntrice şi sentimentele oamenilor, la fel cum învăţase capitalismul să facă cu produsele.

De aici s-a dezvoltat o nouă cultură de relaţii publice şi marketing în politică, în afaceri şi în jurnalism. Unul din personajele remarcabile în această sferă în Marea Britanie a fost Matthew Freud, care a călcat pe urmele omologului său, Edward Bernays, care inventase relaţiile publice în anii 1920.

Politicienii credeau că lucrează la crearea unei democraţii noi şi mai bune, una care să răspundă cu adevărat la sentimentele lăuntrice ale individului. Dar lucrul de care nu şi-au dat seama a fost că ţinta celor care creaseră iniţial aceste tehnici nu fusese aceea de a elibera oamenii, ci de a dezvolta un nou mod de a îi controla.

Opţiuni pentru a viziona filmul:

1. Aici este linkul pentru filmul în format Real Media Format

2. Aici este linkul care vă conduce la Archive.org, unde puteţi descărca filmul gratuit

3. Descărcaţi filmul direct de la următoarele linkuri – clic dreapta şi selectaţi „save as”.

Secolul SineluiPartea 1Partea 2Partea 3Partea 4
(clic dreapta, save as)

Filmul are patru părţi. Fiecare parte are în jur de 160 MB. Fişierul este în format MP4 şi necesită VLC Media Player (http://www.videolan.org) pentru redare.

Opinii critice în Media Lens

The Unspoken Rule of Media Reporting: The BBC’s The Century of the SelfPart 2Part 3

Advertisements